top of page

LARP

HAHMOT ja sinä
 

Vaanija on roolipeli. Turvallisuuden jälkeen, hahmoosi ja Vaanijan maailmaan eläytyminen on tärkein asia pelissä. Haluamme kuitenkin antaa pelaajille vapaat kädet oman hahmonsa luontiin; Tee siitä niin yksityiskohtainen kuin haluat, tai luonnostele vain pohja jota kehität eteenpäin pelin aikana. Sinä olet oman tarinasi päähenkilö ja me tarjoamme tarinalle puitteet.

​

Pidä kuitenkin mielessä että muiden pelaajien ja sinun oma viihtyvyytesi riippuu myös pelityylistäsi. Hahmo jolla voit jutella muille avoimesti tuo mielekkäämpää sisältöä peliin, kuin sosiopaatti joka ampuu ensin ja ei pukahda sanaakaan. Ei tarvitse olla erityisen ystävällinen muille, mutta puhumalla avautuu enemmän mahdollisuuksia pelissä. Roolipeleissä ei ole voittajia tai häviäjiä, vain hyviä tarinoita.

​

Paras palkkio eläytymisestä on muiden reaktiot. Tekikö joku jotain erityisen hienoa? Kerro heistä tarinaa leirissä. Ryöstivätkö bandiitit sinut? Manaa joukkiota muille pelaajille aina kun saat mahdollisuuden. Metsässä hiippailee jotain pelottavaa? Anna itsesi tuntea pelkoa ja näytä se myös muille käytökselläsi.

​

Päivän päätteeksi me olemme vain harrastamassa kuulahippaa suolla hassuissa asusteissa. Kokemus on niin todenmukainen kuin me siitä yhdessä teemme.

​

KUOLEMA VAPAAEHTOINEN

​

Hahmosi ei voi kuolla lopullisesti, ellet sinä itse niin päätä. Ensimmäinen osuma haavoittaa, jäät maahan kitumaan ja vuotamaan kuiviin. Näyttele tämä niin dramaattisesti kuin haluat; rukoile hiljaa pääsyä tuskistasi tai kutsu viimeisillä voimillasi lääkintämiestä. Toinen osuma haavoittumisen jälkeen tiputtaa hahmosi pois pelistä, et ole enää tajuissasi tai minkäänlainen uhka muille -on aika kaivaa raatoliina esille ja hiippailla toipumaan.

​

Hienosti näytelty haavoittuminen luo kanssapelaajille tunnelmaa ja pelinjohdolle hyvää mieltä. Säännöt haavoittumiselle ja takaisin peliin pääsylle ovat tarkemmin määritelty pelin säännöt-sivulla.

​

Mikäli päätät jostain syystä että hahmosi kuolee pelin aikana, on myös mahdollista palata peliin väliaikaisella hahmolla. Tässä tapauksessa ota yhteyttä pelinjohtoon ja voitte sopia asiasta yhdessä.

​

TUNNELMA
 

Vaanija tähtää realismiin Stalkerin rakentaman maailman sisällä. Vyöhykkeen ilmiöt ja otukset ovat ainoa varsinainen fantasia-elementti pelissä, loppu pohjautuu vaihtoehtoiseen versioon oikeasta maailmasta. Aikamatkustus, lentävät lautaset tai muut vastaavat eivät siis kuulu Vaanijan maailmaan. Pelaajilta toivotaan larppauksen henkenä realismia; Tee juuri niin, miten hahmosi tekisi oikeastikin. Immersio tulee siitä, että Vyöhyke ja sen tapahtumat tuntuvat todellisilta.

​

Mikäli on varaa valita, Vyöhyke ei ole paikka missä ihmiset haluaisivat viettää aikaa. Säteily ja sen sivuvaikutukset ovat jo pelote sinänsä, jonka lisäksi Vyöhykkeellä vallitsee poikkeustila paikallisten asevoimien ylläpitämänä. Tunkeutuminen alueelle on hengenvaarallista ja sinne palvelukseen määrätyt varusmiehet eivät hekään ole kovin mieluisassa asemassa. Kurjuus on käsinkosketeltavaa ja osa jokapäiväistä elämää.

​

Vaaroistaan huolimatta ihmisten hylkäämä Vyöhyke on kaunis paikka, missä luonto hiljalleen valtaa takaisin ihmiskunnan raunioita. Epätoivon ja uhkaavan ilmapiirin voi hetkeksi unohtaa, kun pysähtyy puiden siimekseen leirinuotiolle jakamaan hieman purtavaa ja kuulumisia muiden kulkijoiden kanssa.

JUONET

 

Pelissä ei ole yhteistä pääjuonta, vaan jokaisella osapuolella on omat tavoitteet ja päämääränsä, sekä erinäisiä tapahtumia mitkä vaikuttavat niihin. Pelaajien ottaessa niihin osaa juonet kehittyvät ja palaset loksahtelevat paikoilleen, tai leviävät pitkin suota.

​

METATIETO

 

Vaikka sinä pelaajana saatat tietää jonkun asian, muista että hahmosi ei välttämättä tiedä sitä. Tätä kutsutaan metatiedoksi, eikä sen käyttäminen pelissä ole suotavaa. Esimerkkejä: 

​

- Luet tapahtuman websivulta että palkkasotilailla on 10 pelaajaa. Hahmosi ei luultavasti tiedä että Vyöhykkeellä edes on palkkasotilaita, saati näiden tarkkaa lukumäärää.

​

- Satut kuulemaan pelinjohdon keskustelun jostain suunnitellusta tapahtumasta ennen peliä. Hahmosi ei kuitenkaan tästä tiedä, eikä tietoa siten ole hyväksyttävää käyttää saavuttaaksesi sillä etua pelin aikana.

​

Viholliset

​

Vihollisia on hyvä olla. He tekevät elämästä riskin arvoista ja selviytymisestä palkitsevaa. Mutta kuinka käyttäytyä, kun tyyppi joka murhasi sinut tuleekin vastaan pari tuntia myöhemmin?

​

Vaanijassa kuolema ei ole henkilökohtaista. Joo, ammuit minua selkään, mutta Vyöhykkeellä se olisi voinut käydä kenelle tahansa. Hahmosi tippuessa unohdat sinut tiputtaneen pelaajan ja välittömät kuolemaan johtaneet olosuhteet. Tiedät vain että herätessäsi joka paikkaan särkee ja ensi kerralla olet varovaisempi.

 
Mikäli toisesta pelaajasta kuitenkin kehkeytyy sinulle vihollinen ilman kohtalokasta selkkausta, on alla muutama esimerkki tavoista selvitellä tilinne, jos äkkiä unohdettu ammuskelu kuulostaa liian tylsältä:

​

Keskustelu
Pyydä vihollisesi hetkeksi sivummalle ja juttele pelin ulkopuolella mikä olisi hieno tapa ratkaista riitanne; Näytelty tappelu sovitulla lopputulemalla? Tuntuva lahjus? Jaettu pullo vodkaa baarissa, jonka ääressä erimielisyydet unohtuvat?

​

Kosto
Vaanija on lyhyt peli, joten suunnittele pelkkää ampumista tyylikkäämpi tapa kostaa ja toteuta se juuri oikealla hetkellä. Ehkäpä saat itsellesi verivihollisen seuraavaan peliin ja tarinan kerrottavaksi?

​

ESTETIIKKA

 

Vaanija sijoittuu Ukrainaan, vuoteen 2011. Köyhyys ja kovat ajat ovat alati läsnä. Suurin osa Vaanijan hahmoista on kotoisin näiltä nurkilta tai rajanaapureina toimivista valtioista.

 

Neuvostovarustus on halpaa ja saatavilla, siihen on helpointa turvautua varusteita hankkiessa. Myös muiden maiden ylijäämää on tarjolla, mutta sen saatavuus taas on hankalampaa ja hinta korkeampi. Varusteiden taso riippuu siitä kuinka paljon resursseja hahmolla on käytössään. Hankintoja voi perustella esimerkiksi työsuhteiden, perhetaustan tai muiden kontaktien kautta osana hahmon historiaa.

​​

Varustus mitä saat raavittua kasaan on todennäköisesti kulunutta ja nähnyt jo paljon käyttöä, sillä uusiin kamppeisiin on varaa vain harvalla. Modernit sotavarusteet ovat kaukaisia unelmia Ukrainan katukaupassa.

​

bottom of page